Search for composers
Search song titles

Ca Sĩ, B

Tân Nhạc Singers, B

Home page
About Phạm Duy
Abbreviations key

Bạch La

“Hai Phương Trời Cách Biệt,” Hoàng Trọng; *PQ.TTĐ3.1 #10; với Bạch Lan Hương, Thu Thảo

“Tiếng Đàn Tôi,” Phạm Duy; *PQ.TTĐ3.2 #5

Bạch Lan Hương

“Hai Phương Trời Cách Biệt,” Hoàng Trọng; *PQ.TTĐ3.1 #10; với Bạch La, Thu Thảo

“Nhớ Hoài,” Hoàng Trọng; lời: Vĩnh Phúc; *PQ.TTĐ3.2 #9

“Ru Em Vào Mộng,” Mạc Thế Nhân; PQ.ChT2 #7

“Yêu Nhau Trọn Đời,” Phạm Minh Cảnh; *PQ.ChT2 #4; với Đắc Chung

Bạch Yến real name: Quách Thị Bạch Yến; born 1942; mezzo; was a child prodigy; gave first public perf. at age 7 at the Norodome Theater in Phnom Penh; sang at the phòng trà Hòa Bình from 1957 to 1961. In 1962 she went to France to sing with a group called Les Mandarins, with performances at the Olympia Theatre in Paris, and made recordings for Polidor. She later lived in the U.S. for a period, appearing on the Ed Sullivan show and touring with many celebrated show biz personalities, such as Liberace and Bob Hope. She married musicologist Trần Quang Hải in 1978, after which she largely abandoned the realm of tân nhạc and accompanied her husband on tours throughout Europe and North America performing folk music of the north, south and central regions.

“Cho Em Quên Tuổi Ngọc,” Lam Phương; PBN 22 #14

• “Cho Em Quên Tuổi Ngọc,” Lam Phương; PBN 88 #B6; v. Trần Thu Hà

“Đêm Đông,” Nguyễn Văn Thương; PBN 16 #9

“Ghen,” Trọng Khương; thơ: Nguyễn Bính; PBN 93 #B15

“Malaguena Salerosa,” nhạc Tây-ban-nha; PBN 14 #5; vocal fireworks

“Ne Me Quitte Pas,” (If You Go Away); PBN 13 #9

Bảo Hân 1st PBN appearance was in #16 (1991); was interviewed by Elvis Phương on that occasion; also interviewed on PBN 63 just after #8.

“Ba Nàng Thiếu Nữ,” dân ca; lời: Phạm Duy; PBN 58 #23; với Loan Châu, Trúc Linh

“Câu Chuyện Tình Tôi,” Kim Tuấn; PBN 92 #B8a; v. Dương Triệu Vũ

“Cô Bé Hờn Dỗi,” Nguyện Ngọc Thiện; PBN 35 #8

“Chiếc Lá Mùa Đông,” n.n.q.; lời Việt: Khúc Lan; PBN 36 #8

“Chỉ Có Em,” Lam Phương; PBN 28 #7; với Henry Chúc. Jenny Loan

• “Chỉ Có Em,” Lam Phương; PBN 88 #B9b; v. Thủy Tiên, Lương Tùng Quang; prec. by “Thiên Đàng Ái Ân” and foll. by “Tình Vẫn Chưa Yên”

“Chồng Sớm,” Thành Công; PBN 65 #20; với Loan Châu, Trúc Linh

“Dấu Yêu Ơi!” Thái Thịnh; PBN 68 #4

“Dưới Ánh Nắng Mặt Trời,” Quốc Khanh; PBN 55 #1

“Đường Về Khuya,” Lê Dinh; PBN 70 #10; Bảo Hân, Trúc Lam, Trúc Linh

“Gió Mùa Xuân Tới,” Hoàng Trọng; PBN 85 #A9; v. Hồ Lệ Thu; bad arr.

“Hãy Sống Cùng Tình Yêu,” Hoài An; PBN 65 #1; với Như Loan, Tú Quyên, Loan Châu; nhạc cảnh; very hoked-up production

“Hoa Soan Bên Thềm Cũ,” Tuấn Khanh; PBN 54 #1; với Trúc Lam, Trúc Linh

“Hoang Vắng,” Quốc Dũng; PBN 36 #1; với Châu Ngọc, Thanh Hà

“Hương Đồng Gió Nội,” Song Ngọc, PBN 74 #B8; với Hương Thủy, Như Loan

“Khoảng Trống,” Võ Thiện Thanh; PBN 63 #8; commercially jazzy; stretches of whispered English commentary; followed by interview with B.H.

“Khúc Biệt Ly,” n.n.q; lời Việt: Hữu Thạnh; PBN 65 #16; với Lây Minh

“Lãng Du,” Đặng Quang Vy; PBN 67 #1; với Như Loan

“Lý Cây Đa”; dân ca miền Bắc; words to verses 4, 5, and 6 by Phạm Duy; PBN 69 #9; với Loan Châu, Trúc Linh

“Mãi Còn Yêu,” Nhật Trung; PBN 77 #B10; v. Như Loan

“Một Kiếp Phong Ba,” nhạc Tàu; lời Việt: Nhật Ngân; PBN 34 #2; gongfu motifs

“Nắng Về Theo Anh,” Lê Quang; PBN 73 #B9; với Lương Tùng Quang

“Nửa Vầng Trăng,” Nhật Trung; PBN 92 #B8b; v. Dương Triệu Vũ

“Người Về Từ Giấc Chiêm Bao,” Nguyễn Minh Anh; PBN 79 #A11; v. Loan Châu

“Những Bước Chân Âm Thầm,” Y Vân; PBN 29 #4; với Ngọc Thủy, Phi Phi

“Sunday Buồn,” Quốc Tuấn; PBN 69 #18; với Như Loan; trashy

“Tình Ơi!,” Nguyễn Ngọc Thiện; PBN 67 #25

“Tình Vẫn Chưa Yên,” Lam Phương; PBN 88 #B9c; v. Thủy Tiên, Lương Tùng Quang; prec. by “Thiên Đàng Ái Ân” and “Chỉ Có Em”

“Tuổi Mơ,” Lam Phương; PBN 32 #6; với Phi Phi, Phượng Thủy

“Túp Lều Lý Tưởng,” Hoàng Thi Thơ; PBN 26 #9; với Thái Tài (m.); indifferent arr. & perf.

“Thiên Đàng Ái Ân,” Lam Phương; PBN 88 #B9a; v. Thủy Tiên, Lương Tùng Quang; followed by “Chỉ Có Em” and “Tình Vẫn Chưa Yên”

“Trò Chơi,” Tôn Thất Lộp; PBN 35 #19; với Thế Sơn

“Vẫn Là Anh,” Quốc Dũng và Tùng Châu; PBN 56 #7

“Yêu Nhau Bốn Mùa,” Lam Phương; PBN 28 #7; với Henry Chúc, Jenny Loan

Bảo Liêm

Bảo Ngọc emmigrated to Canada in 1991; first PBN appearance in no. 44

“Café Một Mình,” Ngọc Lề; PBN 46 #12; với Nguyễn Hưng

“Đoa Hồng Cho Em,” ???; TrTh 4 #14; (nh. ng. qu.? seems familiar)

“Giọt Sương Trên Mí Mất,” Thanh Tùng; PBN 50 #2; với Lay Minh

“Hoa Tím Ngày Xưa,” Hữu Xuân; PBN 50 #16

“Lời Thề Của Loài Hoa Trắng,” Hoàng Thi Thơ; PBN 47 #17

“Một Thời Hoa Mộng,” Lam Phương; PBN 44 #2; wr. 1998; flute; beautiful; interview w. Bảo Ngọc

“Nếu Ta Đừng Quen Nhau,” Huỳnh Anh; PBN 45 #14

“Thương Hoài Ngàn Năm,” Phạm Mạnh Cương; PBN 48 #11

Bảo Ngọc mezzo-soprano; sweet, wheedling, nasal quality; just arrived in Canada fr. VN in 1997.

“Thà Đừng Yêu Nhau,” Bàng Giang; TrTh 4 #6; song introduced by Đức Phương

Bảo Phúc trong nước; prolific and distinguished composer and arranger as well as singer

“Bay Đi Những Cơn Mưa Phùn,” Đinh Trầm Ca; TrT #7; với Hồng Nhung

“Em Biết Không Em,” Quang Dũng; *CTCB #2

“Góc Phố Chiều Cô Đơn,” Bảo Phúc; HĐ/MM 6 #B3; với Kim Thoa; fine

“Gọi Tên Bốn Mùa,” Trịnh Công Sơn; *TCS CD #5

“Hương Phai,” Bảo Phúc; HĐ/MM 2 #4; cunningly constructed; finely sung

“Lơ Đãng Một Mùa Thu,” Bảo Phúc; *Th3 #10

“Mùa Đông Không Có Mặt Trời,” Bảo Phúc; *CTCB #7

“Tạ Ơn,” Trịnh Công Sơn; *NTK #12

“Tiến Thoái Lưỡng Nan,” Trịnh Công Sơn; TCS.L #9

“Tình Như Gió Hè,” Bảo Phúc; *MKh #2; với Hồng Nhung

“Thuở Bống Là Người,” Trịnh Công Sơn; TCS.ĐH #4

Bảo Phương mezzo; voice thin and semi breathy, but expert at ornamentation

“Thương Về Miền Trung,” Duy Khánh; HĐ 3 #8; minor mode w. major B section

Bảo Tuấn young, tenor; rectilinear face; some quavering ornamentation

“Chuyện Tình Người Con Gái Ao Sen,” Anh Bằng; ASIA 15 #19; erhu; soldier returns to find his love marrying smn. else

“Đêm Cô Đơn,” Ngọc Trọng; ASIA 22 #21; bossa nova.

“Đường Tình Nhiều Lối,” Vũ Tuấn Đức; ASIA 25 9; “slow”

“Hai Mùa Mưa,” Anh Bằng; ASIA 26 #15: Bảo Tuấn

“Hận Đồ Bàn,” Xuân Tiên và Lữ Liên; ASIA 16 #7; commemorates loss of Chàm capitalto the Vietnamese in 1470.

“Loan Mắt Nhung,” Huỳnh Anh; ASIA 19 #11; wr. for film of same name

“Năm 2000,” Y Vũ; ASIA 27 #22

“Nó,” Anh Bằng; ASIA 38 #9; Bảo Tuấn

“Nó Và Tôi,” Song Ngọc; ASIA 21 #2

“Phiên Gác Đêm Xuân,” Nguyễn Văn Đông; ASIA 39 #7; sung by Giao Linh in late 1960s

“Sài Gòn Thứ Bảy,” Anh Bằng ASIA 18 #9; well-sung; tolerably good song; soldier’s mournful meditation.

“Tà Áo Đêm Noel,” Tuấn Lê; ASIA 36 #12 và ChTr #A12; nicely sung

“Tâm Sự Người Lính Trẻ,” Trần Thiện Thanh; ASIA 23 #15

“Tím Cả Chiều Hoang,” Anh Bằng; Thơ: Hữu Loan; ASIA 20 #8; sung in tolerably good style

Bảo Thơ young mezzo soprano; very plain style; unexciting

“Bóng Người Cùng Thôn,” Y Vân; HĐ/MM 1 #9; với Giang Tử

“999 Đoá Hồng,” ???; LV 9 #3; many Chinese motifs (Ch. song?)

“Chúc Xuân,” Thanh Sơn; LV 10 #A3; với Xuân Phú; generically sim. to Phạm Đình Chương: “Đón Xuân,” but not quite as fine

“Đón Xuân,” Phạm Đình Chương; LV 8 #10.2; với Xuân Phú; poor arr. and perf.

“Kỷ Niệm Nào Buồn,” Hoài An; HĐ/MM 5 #B5; Huế-pop fusion; breathy singing

“Xuân Đã Về,” Minh Kỳ; LV 8 #10.1; với Xuân Phú; poor arr. and perf.

“Xuân Họp Mặt,” Văn Phụng; LV 8 #10.3; với Xuân Phú; poor arr. and perf.

Bảo Yến tr. n.

“Bên Trời Quạnh Hiu,” Quốc Dũng; *BiểnC #4

“Biển Cạn,” Kim Tuấn; BiểnC #2

“Biết Đâu Nguồn Cội,” Trịnh Công Sơn; *NhM #9

“Có Một Dòng Sông Đã Qua Đời,” Trịnh Công Sơn; *NhM #7

“Con Thuyền Không Bến,” Đặng Thế Phong; *MThGi2 #3

“Chia Tay Tình Đầu,” Nguyễn Ngọc Thiện; *BiểnC #5

“Dân Ca Lúa Vàng,” Mặc Hy; *NhTKhCh1 #5; sung by the Huế husband-wife duo Ngọc Cẩm and Nguyễn Hữu Thiết in the 1950s

“Em Đã Quên Dòng Sông,” Hải Triều; *BiểnC #3

“Em Về Tinh Khôi,” Quốc Bảo; *BiểnC #9

“Giọt Thu Buồn,” Phú Quang; lời: Lê Hoàng Anh; *XTrNNg #10

“Hãy Để Mưa Rơi,” Kim Tuấn; *BiểnC #6

“Hãy Lại Đây Với Anh,” Quốc Dũng; *NhM #5

“Hẹn Ước Mùa Xuân,” Quốc Dũng; *NhM #8

“Hương Thầm,” Vũ Hoàng; thơ: Phan Thị Thanh Nhân; *NhM #4

“Khúc Hát Ru Con,” ???; NhThTr #3

“Làng Tôi,” Chung Quân; *MThKh #5

“Lối Thu Xưa,” Quốc Dũng; *NhM #10

“Lời Người Ra Đi,” Trần Hoàn; *NhTKhCh1 #1

“Một Mình,” Thanh Tùng; *BiểnC #10

“Người Về Từ Lòng Đất,” Quốc Dũng; *BiểnC #1

“Nhớ Mẹ,” Đỗ Chí Thiện; *NhM

“Nhớ Mẹ 2,” Võ Tá Hân; *NhM #6

“Ở Hai Đầu Nỗi Nhớ,” Phan Huỳnh Điểu; thơ: Trần Hoài Thu; *PhHĐ #9

“Rừng Xưa Đã Khép,” Trịnh Công Sơn; *BiểnC #7

“Tím Yêu,” Nguyễn Tất Tùng; *NhM #3

“Tình Ca Mùa Xuân,” Trần Hoàn; *VN.MY #4

“Thuyền Và Biển,” Phan Huỳnh Điểu; thơ Xuân Quỳnh; *PhHĐ #1

“Trả Nhau Ngày Tháng Cũ,” Trúc Phương; *NhM #2

“Trăng Mờ Bên Suối,” Lê Mộng Nguyên; *MThGi2 #7

“Trầu Cau,” Phan Huỳnh Điểu; *MThGi2 #10; với Khắc Dũng

“Vẫn Hát Lời Tình Yêu,” Dương Thụ; *BiểnC #8

“Viếng Lăng Bác,” Hoàng Hiệp; thơ: Viễn Phương; *HoàngH #10

Bảy Phùng Há a leading cải lương star of the 1940s; first wife of Tư Chơi; in spite of fine voice and technique, she was unable to sing nhạc Tây convincingly, though she had some success with southern Chinese tunes (nhạc Hồ Quảng).

Băng Tâm

“Cái Cò,” Nguyệt Ánh; PhN #6; lovely piece and perf.

“Chiều Mưa Lũ,” Vinh Sử; CKhN #5; với Hạo Vũ

“Một Đời Áo Mẹ Áo Em,” Trầm Tử Thiêng; PhN #17; với Bích Thuần, Mai Linh

“Ví Dầu Tình Bậu,” Nhật Ngân; thơ: Hoàng Thương Dung; CKhN *20

Băng Châu low, powerful voice; career began in 1970s; was trained by Duy Khánh; appeared in two movies directed by Lê Dân: Trần Thị Diễm Châu (based on Duyên Anh’s novel Châu Kool) and Trường Tôi. In the group “Trường Sơn” directed by Duy Khánh; often appeared on TV singing duets, sometimes with Thanh Tuyền and sometimes with Duy Khánh.

“Biết Đến Bao Giờ,” Lam Phương; PBN 9 #9; nice tune; minor mode; nice alternation of sub-divided and non subdivided phrases.

“Chiều Thương Đô Thị,” Hoài Linh và Song Ngọc; CBN 1 #1

“Chuyện Tình Không Suy Tư,” Tâm Anh; ĐS2 #14; somewhat distinguished melody; acc. too homophonic

“Đêm Trao Kỷ Niệm,” Hùng Cương; DKhMem #C3; swift, nice andante in Huế style

“Lời Của Mẹ,” ???; *KhBG #6; perhaps a folk tune

“Một Phút Suy Tư,” Vân Tùng; PBN 2 #8; fine, tragic piece; magnificent perf. & arr.

“Mùa Mưa Đi Qua,” Thụy áu; *KhBG #8

“Phố Đêm,” Tâm Anh; CBN 3 #7

“Tango Dĩ Vãng,” Anh Bằng; PBN 10 #3

“Tiếng Hò Miền Nam,” Phạm Duy; ThNg 16 #9; magnificent piece and perf.

“Tình Ca Người Đi Biển,” Trường Hải; PBN 8 #6; good perf.

“Thư Về Em Gái Thành Đô,” Duy Khánh; *DKhMem #A12; magnificent piece and perf.

Bằng Kiêu originally in-country; moved to California in late 2000s; high tenor; light voice

“Anh Sẽ Nhớ Mãi,” Đức Trí và Bằng Kiều; PBN 72 #20

“Bản Tình Ca Cho Em,” Ngô Thụy Miên; PBN 94 #A8

“Bản Tình Cuối,” Ngô Thụy Miên; PBN 86 #B8; vocal pyrotechnics

“Bay Vào Ngày Xanh,” Dương Thụ; *ML.CX #1; với Mỹ Linh, Ngọc Châu

“Bến Cảng Quê Hương Tôi,” Hồ Bắc; *VN.MY #2

“Biển Cạn,” Kim Tuấn; PBN #A16; v. Khánh Hà

“Biển Vắng,” Tùng Giang; PBN 78 #B9

“Cơn Gió Thoảng,” Quốc Dũng; PBN 78 #A8; w. Thanh Hà; paired w. “Trái Tim Tội Lỗi”

“Chào Mùa Xuân Mới,” Hữu Xuân; PBN 76 #B10; v. Lương Tùng Quang, Vân Quỳnh

“Chỉ Là Như Thế,” Bằng Kiều; DD9 #12

“Chị Tôi,” Trần Tiến; PBN 90 #A5; definitive arr. and perf.

“Cho Người Tôi Yêu Bức Thư Tình Đầu Tiên,” Đỗ Bảo; PBN 95 #B3a; v. Quỳnh Vi

“Chờ Người,” Lam Phương; PBN 88 #B15; v. Trần Thu Hà

“Dấu Tình Sầu,” Ngô Thụy Miên; PBN 92 #B14a; v. Khánh Ly

“Dẫu Có Lỗi Lầm,” Hoài Anh; PBN 73 #A6; với Văn Quỳnh

“Dĩ Vãng; Trịnh Nam Sơn; PBN 92 #A3; v. Minh Tuyết

“Dòng Sông Sao,” Bằng Kiều; DD10 #B1; với Mỹ Linh; remarkable song & production

“Để Em Còn Chút Yêu Người,” ???; LV 9 #C10; lilting, seductive

“Đêm Xuân,” Bảo Chấn; LV 8 #17

“Đường Xa Ướt Mưa,” Đức Huy; PBN 82 #B9b; v. Trần Thu Hà; paired w. “Tình Khúc Tháng Sáu” by Ngô Thụy Miên

“Em Đến Thăm Anh Đêm 30,” Vũ Thành An; thơ: Nguyễn Đình Toàn; PBN 85 #B12

“Em Ơi, Hà Nội Phố,” Phú Quang; PBN 91 #A9

“Giọt Sương Trên Mí Mất,” Thanh Tùng; *ML.CX #10; với Mỹ Linh

“Giờ Thì Anh Đã Biết,” Thái Thịnh; PBN 86 #B8; v. Minh Tuyết

“Hoa Tím Ngoài Sân,” Thanh Tùng; LV 9 #A4; major mode; saccharine

“Khi Anh Yêu Em,” Vũ Quang Trung; *ML.CX #9; với Mỹ Linh

“Lắng Nghe Mùa Xuân Về,” Dương Thụ; PBN 80 #B11

“Lệ Đá,” Trần Trịnh; lời: Hà Huyền Chi; PBN 92 #14b; v. Khánh Ly

“Linh Hồn Đã Mất,” Bằng Kiêu; PBN 89 #B12

“Lối Cũ Ta Về,” Thanh Tùng; *ThTng2 #3

“Mộng Dưới Hoa,” Phạm Đình Chương; PBN 96 #A9b; v. Trần Thu Hà

“Một Lần Nữa Xin Có Nhau,” Phương Uyên; PBN 98 #B16; v. Minh Tuyết

“Một Trời Êm Dịu,” Dương Thụ; *ML.CX #6; với Mỹ Linh, Ngọc Châu

“Mùa Thu Cho Em,” Ngô Thụy Miên; PBN 96 #A9a; v. Trần Thu Hà

“Mưa Trên Ngày Tháng Đó,” Từ Công Phụng; PBN 75 #A11

“Mưa Và Em,” Triệu Thiên Tuyết, PBN 97 #B7

“Nếu Điều Đó Xảy Ra,” Ngọc Châu; *ML.CX #4; với Mỹ Linh

“Ngày Cưới,” Đỗ Bảo PBN 95 #B3b; v. Quỳnh Vi

“Những Ngày Đẹp Trời,” nhạc Hàn; PBN 81 #A13

“Phút Cuối,” Lam Phương; PBN 88 #A16

“Quên Đi Hết Đam Mê,” Nhật Trung, PBN 73 #B11; với Thủy Tiên

“Tình Khúc Tháng Sáu,” Ngô Thụy Miên; PBN 82 #B9a; v. Trần Thu Hà; paired w. “Đường Xa Ướt Mưa” by Đức Huy

“Tình Nhỏ,” ???; LV 9 #B10; moderate 3/4; rhythmically monotonous

“Trái Tim Không Ngủ Yên,” Thanh Tùng; *ML.CX #2; với Mỹ Linh

“Trái Tim Tội Lỗi,” Quốc Dũng; PBN 78 #A8; w. Thanh Hà; paired w. “Cơn Gió Thoảng”

“Vá Lại Tình Tôi,” Tâm Nguyên; PBN 77 #B14

“Xin Đừng Quay Lại,” Diệu Hưng; PBN 99 #B21

“Yêu Thương Mong Manh,” Đức Trí; lời: Hà Minh Quang; PBN 79 #A9; v. Minh Tuyết

Bé Xuân Mai (see Xuân Mai)

Bích Chiêu (f.) Eldest daughter of the musician Lữ Liên; sang at the phòng trà Hòa Bình from 1957 to 1961 (the other major star there in that period was Bạch Yến); left Việt Nam in 1962 to study music and art abroad; married an Italian; returned and performed in 1969-70, sang at Tự Do; ceased subsequently to perform for Việt audiences; lived in Midi, France.

“Nỗi Lòng,” Nguyễn Văn Khánh; PBN 39 #12

Bích Hà

“Khi Xa Sài Gòn,” Lê Uyên Phương; *CNM #4

Bích Hồng

“Màu Thời Gian,” Nguyễn Xuân Khoát; *MThGi2 #9; Bích Hồng

“Nhớ Vào Quê Em,” Tân Huyền; *NhTKhCh1 #9

“Tà Áo Xanh,” Đoàn Chuẩn; lời: Từ Linh: *ĐCh #2

“Tình Quê Hương,” Hoàng Giác; *VTh8 #xx; listed as #10 on skin, but missing fr. CD; “Quê Hương” by Hoàng Giác occurs as #4 on the same CD, but is sung by Ánh Tuyết and is erroneously titled “Tình Quê” and said (also erroneously) to be a setting of the Hàn Mặc Tử poem of that name.

Bích Hợp early tân nhạc singer praised by Hồ Trường An for singing with secure technique and without affectation (“chỉ điệu một chút phớt nhẹ để tăng cái nữ tính yêu kiều trong giọng hát, chứ không õng ẹo vặn vẹo giọng hát”)

Bích Huyền worked for a time as an actress in government-sponsored hài kịch tố cộng. became the wife of the comic actor Xuân Phát. Was small in stature; had a rich and pliant voice.

Bích Liên

“Chú Cuội,” Phạm Duy; PD.arch.

Bích Loan One of chief singers in a young performance group with CBC; based in Texas; mezzo soprano; no depth, no vibrato, square mouth, messy hairdo

“Giã Từ Đêm Mưa,” Văn Phụng; PBN 4 #3; heavily rhythmic; formulaic; monotonous; singer dances constantly; fade-out

“Mây Lang Thang,” nh. ng. qu.; PBN 5 #6; crap; electric guitar, electronic organ,

Bích Nga a regular performer at the phòng trà Đêm Mầu Hồng in the early 1970s; after emmigration performed a bit at various expatriate dance halls in and around Paris.

Bích Ngọc Settled in Australia, then came to California to make a living.

Bích Phượng

“Hòn Vọng Phu,” Lê Thương; *GMT #1, 2; với Đình Văn; all three sections

“Lý Chèo Đưa Cá Ông,” dân ca; *ĐLQH #14

“Lý Chiều Chiều,” dân ca Nam bộ; DC3M #8; Bích Phương; very lovely; unwritable notes

“Lý Quy Phụng,” dân ca; *ĐLQH #4

“Lý Trèo Đèo,” dân ca; *ĐLQH #8

Bích Sơn worked for a time as an actress in government-sponsored hài kịch tố cọng. She was a niece, through her mother, of the singer Bích Thuận. She had Japanese-style good looks. She had a semi-hoarse voice with good breath control and vibrato. After ceasing to perfom in anti-communist drama troupes she studied vọng cổ and South American music and joined th đoàn ca kịch cải lương Thúy Nga. Later she joined a troupe with Bích Thuận and later a troupe with Ngọc An, Thanh Minh, and Bạch Vân. She was the winner of the Thanh Tâm prize in 1962. She starred in the films Thế Hệ 20 (directed by Năm Châu) and Ngàn Năm Mây Bay (directed by Hoàng Anh Tuấn)

Bích Tuyền young mezzo; voice slightly breathy; good musical feeling, but only modest, Khánh Ly style, ornamentation

“Anh Nhớ Về Thăm Mẹ,” Nguyễn Hữu Thiết; TGC 2 #C2; pleasant song

“Tạm Biệt Huế,” Xuân Anh; TGC 3 #3; Huế style; singer good here, but not quite as secure as some others in this style

“Mưa Xuân,” Võ Đồng Điền; TGC 4 #8; voice rich here, like Yến Khoa

Bích Thảo

“Cô Thăm Về Làng,” Giao Tiên; HL 3 #22; với Hoài Linh

Bích Thuần young; strong, well-trained mezzo-soprano voice; fine-featured; tight vibrato; appears to be in 20s in 1993 video.

“Ai Nói Yêu Em Đêm Nay,” Trần Thiện Thanh; HN 9 #13; relaxed 6/8; mediocre song

“Gọi Tên Bốn Mùa,” Trịnh Công Sơn; HN 11 #12; simple; insidiously beautiful; finely, though a bit coldly, performed

“Gió Hồng,” Nguyễn Trần Lê Minh; PhN #14

“Giọt Nóng Hồng,” Ngô Thụy Miên; HN 10 #12; romantic melody w. ill-fitting cha cha acc.

“Giọt Nước Mắt Ngà,” Ngô Thụy Miên; HN 6 #13 1st app. of B. Th. on HN; interview

“Hạnh Phúc Lang Thang,” Trần Ngọc Sơn; HN 8 #11

“Hoa Đào Thương Nhớ,” n.n.q.; lời Việt: Nhật Ngân HN 16 #1

“Một Đời Áo Mẹ Áo Em,” Trầm Tử Thiêng; PhN #17; với Mai Linh, Băng Tâm

“Nắng Lên Xóm Nghèo,” Phạm Thế Mỹ; CKhN #3.2; với Như Mai, Khánh Ngân

“Người Tình Mưa Hạ,” Trầm Tử Thiêng; HN 14 #7; “tác phẩm mới nhất của tác giả”; good voice and expression; little ornamentation

“Nhớ Một Mùa Xuân,” ???; HN 18 #6; weak song

“Tôi Vẫn Yêu Quê Tôi,” Nhật Ngân; CKhN #23; với Như Mai, Khánh Ngân

“Tôi Yêu,” Trịnh Hưng; CKhN #3.1; Như Mai, Bích Thuần, Khánh Ngân

“Từ Khi Xa Em,” Ngọc Trọng; HN 15 #B5; seductive tune; not obvious

“Trả Lại Em Yêu,” Phạm Duy; CKhN #8

“Trên Đỉnh Mùa Đông,” Trần Thiện Thanh; HN 7 #7

“Việt Nam Như Đoá Hoa Xinh,” Hoàng Thi Thơ; *CNM #7; với Tuấn Hải, Mai Linh, Hoàng Tư

Bích Thuận mezzo soprano (bán kim); active in 40s and 50s; returned from a stay in France in 1951. Sang both cải lương and tân nhạc as well as dân ca and other genres; made recordings on the Oria label, including “Tiếng Hát Dân Quê,” by Nguyễn Văn Khánh. Had a hard, focussed, yet sweet voice; sang very plainly, but with finely controlled vibrato. When not performing Chinese music dramas, she usually found opportunities to insert tân nhạc compositions in her cải lương performances. She was small in stature but strikingly beautiful. She was a member of the Phụng Hào cải lương troupe directed by Bảy Phùng Há. She also sang regularly on the Pháp Á broadcasting station and appeared often in đại nhạc hội. While in France she made the acquaintance of the composer Đan Trường, who was serving in the French army. On her return to Vietnam, she sang some of his songs (“Trách Người Đi,” “Chiếc Áo The Thâm Tàn”). In the late 40s and early 50s, the newspapers were full of rumors about her private life. When Julie Gicquel, a woman of mixed French and Viet blood put forth some money to establish an opera troupe for Bích Thuận, the papers claimed that the two had a Lesbian relationship. Later it was claimed in the press that Bích Thuận had leprosy (her face had swollen up due to a reaction to dietary supplements).

Bích Thủy 1950s singer; tên thật: Đào Thị Ngọc Hà. Had a high soprano voice; more of a genuine soprano than Thái Thanh. Had no trouble with “Giòng Sông Xanh” by Strauss. Made recordings of “Ngày Xưa” by Hoàng Quý and “Thơ Ngây” by Anh Việt. Her career was launched when she won a singing contest at the rạp Norodom.

Bích Trâm

“Tự Tình Mùa Xuân,” Quốc Dũng; TGC 4 #20

Bích Việt trong nước

“Nổi Lửa Lên Em,” Huy Du; BCTrS 1 #4

Billy Shane tên thật: Billy Yamasaki; born Mar. 20, 1946. Thúy Nga wanted him to sing French songs for their videos, but were unable to get past barriers erected by the French copyright protection Society. Then Shane died suddenly in late 1994.

“Tuyết Rơi,” n.n.q.; ASIA 10th Ann. #8; với Duy Quang

Bình Vân fine baritone voice with ornamention; sings like Trường Vũ, but a little less inventively; has studious, unromantic facial features; glasses

“Còn Đâu Dĩ Vãng,” Bảo Thy và Minh Khoa; GS #14; andante 4/4; minor pentatonic, strong, continuous flow; “…ván đã đóng thuyền…”

Bonneur Trinh

“Sáng Rừng,” Phạm Đình Chương; *TKVTG4 #1; ridiculous arr.

Bông Mai

“Chú Cuội Chơi Trăng,” An Thuyên; *AnTh #6

Bùi Thiện a north VN singer who rallied to the southern government around the time of the Tết offensive; sang simple songs in an unnecessarily operatic style; did much duo work with Ngọc Thanh and Sơn Ca.

“Bài Ngợi Ca Quê Hương,” Thanh Sơn; *SC.CTh #12; với Sơn Ca

“Bắc Một Nhịp Câu,” Hoàng Trọng; lời: Hồ Đình Phương; *PQ.TTĐ3.2 #11; với Sđn Ca; wr. later 1950s

“Dương Vương Lốc Cốc Tử,” Hoàng Thi Thơ; WN 1 #16; với Mai Lệ Huyền

“Đưa Em Qua Cánh Đồng Vang,” Hoàng Thi Thơ; PBN 47 #8; với Sơn Ca

“Gạo Trắng Trăng Thanh,” Hoàng Thi Thơ; *SC.CTh #1; với Sơn Ca

“Sơn Nữ Ca,” Trần Hoàn; *PQ.TTĐ3.1 #9; với Sơn Ca